Ходорівська міська територіальна громада
Львівської області

Повідомлення про оприлюднення проєкту рішення Ходорівської міської ради “Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2026 рік”

Дата: 02.05.2025 16:28
Кількість переглядів: 472

 

Фото без опису

ПОВІДОМЛЕННЯ

про оприлюднення проєкту рішення Ходорівської міської ради
“Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на

нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2026 рік”

 

     Проект рішення Ходорівської міської ради „Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2026 рік” підготовлений відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України, Законів України „Про місцеве самоврядування в Україні” та „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, з урахуванням Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308.

   Проект спрямований на залучення додаткових коштів до місцевого бюджету, задоволення потреб громадян та суб’єктів підприємницької діяльності в здійсненні господарської діяльності та захисті їх законних прав та інтересів, створення передумов для соціально-економічного розвитку територіальної громади, ефективного використання нерухомого майна, розташованого на території Ходорівської міської  територіальної громади.

    Назва регуляторного акта: „Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2026 рік”.

   Регуляторний орган: Ходорівська міська рада.

   Розробник: управління фінансів виконавчого комітету Ходорівської міської ради.  

   Зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб приймаються у письмовому вигляді протягом одного місяця з дня оприлюднення на офіційному веб-сайті Ходорівської міської  територіальної громади http://hodorivska-gromada.gov.ua проекту регуляторного акту та відповідного аналізу регуляторного впливу до виконавчого комітету Ходорівської міської ради за адресою: 81750, Львівська область, м. Ходорів, вул. Грушевського,38, контактний телефон 0986450572 або в електронному вигляді на е-mail: otg@hodorivska-gromada.gov.ua

 

 

Аналіз регуляторного впливу
проекту рішення Ходорівської міської ради

“Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на

нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2026 рік”

 

 

   І. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом регулювання.

       Статтею 10 Податкового кодексу України визначено перелік місцевих податків і зборів. Одним із місцевих податків є податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки і який зараховується до місцевого бюджету. Платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової  та нежитлової нерухомості.

     Відповідно до статті 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

      Згідно пункту 24 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні” повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів відносяться до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад. 

      Підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України встановлено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

         Проблемою є те, що в разі не встановлення міською радою місцевих податків, відповідно до пункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України, якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

Місцеві податки та збори зараховуються в повному обсязі до бюджету Ходорівської  міської територіальної громади та є його бюджетно-формуючим джерелом, забезпечують збалансованість дохідної частини бюджету та задоволення нагальних потреб громади.

Динаміка надходження податку на майно до бюджету Ходорівської міської ради

 

 

2023 рік

2024 рік

 

 

Кількість платників

Сума надходжень

Кількість платників

Сума надходжень

18010100

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості

4

7843,94

5

15204,22

18010200

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості

262

823224,59

563

1290095,43

18010300

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості

117

1104621,79

167

1776415,75

18010400

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості

34

914449,95

33

983844,77

 

     Відповідно до підпункту 266.2.1 пункту 266.2 статті 266, підпункту 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 Податкового кодексу України ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки встановлюються у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування. Базою оподаткування є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

   Також, з урахуванням підпунктів 266.4.1, 266.4.2, 266.4.3. пункту 266.4 статті 266 Податкового кодексу України, необхідно встановити пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

   Крім того, відповідно до вимог підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 Податкового кодексу України органи місцевого самоврядування встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).

Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів.

Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів нежитлової нерухомості, встановлюються залежно від майна, яке є об’єктом оподаткування.

       Враховуючи, що рішення про встановлення місцевих податків і зборів на 2026 рік має бути прийняте органом місцевого самоврядування до 15 липня 2025 року  в рамках виконання вимог статей 4 і 12 Податкового кодексу України, і має ознаки регуляторного акту, а тому потребує реалізації процедури, передбаченої Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”.

      З метою виконання вимог Податкового кодексу України пропонується прийняття рішення міської ради Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2026 рік”  з урахуванням статті 7 Податкового кодексу України і яке набере чинності з наступного бюджетного періоду – з 1 січня 2026 року.

      Прийняття цього регуляторного акта дасть можливість встановити єдиний порядок здійснення контролю за додержанням правил розрахунку та сплати податку, є одним з джерел наповнення місцевого бюджету, що надасть змогу  спрямувати отримані кошти від сплати податку на вирішення соціальних проблем територіальної громади та покращення інфраструктури території. 

   Рішенням сесії Ходорівської міської ради від 18 червня 2024 року №3833 Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2025 рік” було затверджено розміри ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території Ходорівської міської територіальної громади:   

2025 рік

Ставка, грн.

2025 рік (пропонується)

Ставка, грн.

Для об’єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб ставка податку становить 0,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування;

(на 01.01.2024 – 7100 грн.)

 

 

 

 

35,5

 Для об’єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб ставка податку становить 0,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування;

(на 01.01.2025 – 8000 грн.)

 

 

 

 

40,0

Для об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, становить 0,5 відсотка мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування;

(на 01.01.2024 – 7100 грн.)

 

 

 

 

 35,5

Для об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, становить 0,5 відсотка мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування;             (на 01.01.2025 – 8000 грн.)

 

 

 

 

40,0

 

   Проблема, яку пропонується розв’язати шляхом встановлення на території  Ходорівської  міської територіальної громади ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за кодами  Класифікації будівель та споруд, справляє вплив на такі основні групи (підгрупи):

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

-

Орган місцевого самоврядування

+

-

Суб’єкти господарювання

+

-

 

   Розв’язання даної проблеми не може бути вирішене за допомогою ринкових механізмів, оскільки пунктом 24 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні” визначено, що  до виключної компетенції органів місцевого самоврядування належить встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

   Таким чином, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття відповідного рішення на сесії міської ради.

 

ІІ. Цілі регулювання.

Цілями прийняття запропонованого регуляторного акту є:  

- безумовне виконання норм чинного законодавства;

- дотримання вимог Податкового кодексу України в частині встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

- встановлення розмірів ставок місцевих податків в межах визначених Податковим кодексом України з врахуванням потреб територіальної громади;

- отримання додаткового обсягу надходжень до місцевого бюджету та направлення їх на втілення програм соціально-економічного розвитку, збільшення фінансування  соціальної сфери;

- відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування при вирішенні питань, пов’язаних зі справлянням податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; встановлення пільг з його сплати певним категоріям суб’єктів господарювання та громадянам, передбачених податковим законодавством.

 

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей.

1. Визначення альтернативних способів досягнення цілей.   

   

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

   Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін).

   Неприйняття регуляторного акту не узгоджуватиметься з вимогами Бюджетного та Податкового кодексів України, зокрема з принципами податкового законодавства України щодо прийняття рішення. Дана альтернатива не забезпечить сплату податку, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм Кодексу і сплачуються платниками із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податку. Проте за відсутності податкових пільг територіальній громаді буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників  зумовлює соціальну напругу в територіальній громаді та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до  бюджету Ходорівської міської територіальної громади.   

   Негативний вплив буде завдано територіальній громаді, оскільки відсутність надходжень до бюджету ставить під загрозу фінансування соціально важливих місцевих програм, соціальної сфери в умовах військової агресії росії проти України та порушення чинного законодавства України.

   Така альтернатива є неприйнятною, оскільки не допомагає вирішити проблему.

Альтернатива 2

   Встановлення максимальних ставок місцевих податків.

   Альтернатива може бути прийнятою. Установлення максимальної ставки податку забезпечить додаткові надходження до бюджету, упорядкує відносини між органами місцевого самоврядування та громадянами, суб’єктами господарювання. Але, при цьому збільшується податкове навантаження на платників податку.

   В цьому випадку буде перевиконання дохідної частини місцевого бюджету, але у зв’язку з надмірним  податковим навантаженням буде виникати заборгованість зі спати податків, що призведе до нарахування пені та штрафних санкцій за несвоєчасну сплату і, як наслідок, закриття суб’єктів підприємницької діяльності, зменшення кількості робочих місць, виникнення соціальної напруги населення. 

Альтернатива 3

   Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України, із встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг і враховують особливості території громади.

   Прийняття даного рішення ради забезпечить досягнути встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати місцевих податків на території громади та відповідне наповнення місцевого бюджету, що дозволить профінансувати  програми соціально-економічного розвитку, закладів соціальної сфери, видатки на оборону  тощо.      

   Враховує пропозиції фізичних осіб, які прийняли участь в обговоренні проекту рішення.

   Сприяє соціальному захисту членів територіальної громади.

   Дана альтернатива є найбільш прийнятою, так як враховує вимоги Бюджетного та Податкового кодексів України, що є особливо актуальним та важливим питанням, дозволить забезпечити стабільні надходження до місцевого бюджету.

 

 

 2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей.

  Оцінка впливу на сферу інтересів органу місцевого самоврядування.

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

   Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін).

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2

   Встановлення максимальних ставок місцевих податків.

   Максимальні надходження коштів до місцевого бюджету.    

   Спрямування надлишків коштів на соціально-економічний розвиток

Витрати пов’язані:

- з підготовкою регуляторного акту;

- процедур з його опублікування;

- на розповсюдження прийнятого рішення;

- на організацію контролю за надходженням коштів до місцевого бюджету;

 - проведення відстежень результативності даного регуляторного акта.

Альтернатива 3

   Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України, із встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг і враховують особливості території громади.

   Забезпечить дотримання вимог податкового законодавства, реалізацію наданих органу місцевого самоврядування повноважень.

   Забезпечить відповідні надходження до місцевого бюджету.

   Створить сприятливі фінансові можливості для задоволення соціальних та інших потреб територіальної громади.

   Вдосконалить відносини між міською радою, органом фіскальної служби та громадянами, суб’єктами господарювання пов’язаних зі справлянням податків.  

   Встановить чіткі та прозорі механізми справляння та сплати місцевих податків.

Витрати пов’язані:

- з підготовкою регуляторного акту;

- процедур з його опублікування;

- на розповсюдження прийнятого рішення;

- на організацію контролю за надходженням коштів до місцевого бюджету;

 - проведення відстежень результативності даного регуляторного акта.

 

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян.

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

   Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін).

   Сплата податку із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податку.

Витрати відсутні для громадян у частині сплати податку.

За відсутності податкових пільг територіальній громаді буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників зумовлює соціальну напругу в територіальній громаді та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до бюджету Ходорівської міської територіальної громади.   

    Відсутня можливість додаткового наповнення доходної частини бюджету громади та, відповідно, збільшення його видаткової частини для фінансування соціально важливих місцевих цільових програм, бюджетної сфери в галузях освіти, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.

Альтернатива 2

   Встановлення максимальних ставок місцевих податків.

   Вирішення більшої кількості соціальних проблем громади за рахунок значного зростання дохідної частини місцевого бюджету

   Надмірне податкове навантаження (1,5% від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 квадратний метр бази оподаткування), призводить до нарахування пені та штрафних санкцій за їх несвоєчасну сплату. Зростає рівень невдоволеності та незабезпеченості громадян.

Альтернатива 3

   Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України, із встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг і враховують особливості території громади.

   Сплата податків за обґрунтованими ставками.  

   Встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян.

   Відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.

   Правове закріплення відносин між міською радою та громадянами.

Сплата податків за встановленими ставками. Ставки податку диферен-ціюються за типом нерухомості. Вразливі категорії отримують пільги.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання.

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

   Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін).

   Сплата податку із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податку.

   Витрати, пов’язані лише зі сплатою єдиного податку, земельного податку.

Альтернатива 2

   Встановлення максимальних ставок місцевих податків.

                   Відсутні 

   Надмірне податкове навантаження (1,5% від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 квадратний метр бази оподаткування), яке може спричинити занепад малого бізнесу, який провадить діяльність на території ради, зменшення кількості робочих місць.

Альтернатива 3

   Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України, із встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг і враховують особливості території громади.

   Сплата податків за обґрунтованими ставками.  

   Встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій юридичних осіб.

   Відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.

   Правове закріплення відносин між міською радою та суб’єктами господарювання.

 Сплата податків за встановленими ставками.

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей.

   Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);

3 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже  повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);

2 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);

1 - цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результатив-ності (за чо-тирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

   Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін).

1

   Унеможливлює обрахування та сплату податку, оскільки на законодавчому рівні не визначено розмір мінімальної ставки.

   У випадку не прийняття регуляторного акта цілі не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

   Така альтернатива є неприйнятною у зв’язку з тим, що в даному випадку відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України, місцеві податки і збори сплачуються платниками у порядку, встановленому Кодексом із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податку, що не сприятиме наповненню місцевого бюджету в можливих обсягах і ставить під загрозу фінансування соціально важливих місцевих програм, соціальної сфери, інфраструктури територіальної громади тощо.

Альтернатива 2

   Встановлення максимальних ставок місцевих податків.

2

   Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними).

   Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від значного збільшення дохідної частини місцевого бюджету, а саме, існує ризик переходу суб’єктів господарювання в «тінь», зменшення кількості робочих місць та розміру заробітної плати і, як наслідок, виникне зворотній ефект в результаті якого зменшення надходжень до місцевого бюджету. Балансу інтересів досягнуто не буде.

Альтернатива 3

   Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України, із встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг і враховують особливості території громади.

3

   Цілі прийняття проекту регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть).

   Прийняття даного рішення забезпечить досягнути встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати податку на території громади та відповідно наповнення місцевого бюджету, забезпечить  фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування і дозволить профінансувати соціальні програми.

   Таким чином, з прийняттям вказаного рішення буде досягнуто балансу інтересів органу місцевого самоврядування, громади і платників податків.

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 1

   Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін).

Органи місцевого самоврядування:

Відсутні.

Громадяни:

   Сплата податку із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податку.

Суб’єкти господарювання:

   Сплата податку із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податку.

Органи місцевого самоврядування:

Відсутні.

Громадяни:

Витрати, пов’язані лише зі сплатою земельного податку.

Суб’єкти господарювання:

Витрати, пов’язані лише зі сплатою земельного податку, єдиного податку.

 

   Зменшення надходжень до місцевого бюджету, підвищення соціальної напруги з причини погіршення якості життя (недофінансування соціально важливих програм), порушення податкового законодавства.

Альтернатива 2

   Встановлення максимальних ставок місцевих податків.

Органи місцевого самоврядування:

Максимальні надходження коштів до місцевого бюджету.    

   Спрямування надлишків коштів на соціально-економічний розвиток.

Громадяни:

Вирішення більшої кількості соціальних проблем громади за рахунок значного зростання дохідної частини місцевого бюджету.

Суб’єкти господарювання:

Відсутні. 

Органи місцевого самоврядування:

Витрати пов’язані:

- з підготовкою регуляторного акту;

- процедур з його опублікування;

- на розповсюдження прийнятого рішення;

- на організацію контролю за надходженням коштів до місцевого бюджету;

 - проведення відстежень результативності даного регуляторного акта.

Громадяни:

Надмірне податкове навантаження (1,5% від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 квадратний метр бази оподаткування), нарахування пені та штрафних санкцій за їх несвоєчасну сплату.

Суб’єкти господарювання:

Надмірне податкове навантаження (1,5% від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного(податкового) року за 1 квадратний метр бази оподаткування), яке може спричинити занепад малого бізнесу, який провадить діяльність на території громади, зменшення кількості робочих місць.

 Надмірне податкове навантаження, зменшення кількості суб’єктів господарювання, виникнення соціальної напруги населення. Втрата інвестиційної привабливості, що позначається на зменшенні рівня підприємницької активності. Скорочення ринку праці.

Альтернатива 3

   Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України, із встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг і враховують особливості території громади.

Органи місцевого самоврядування:

   Забезпечить дотримання вимог податкового законодавства, реалізацію наданих органу місцевого самоврядування повноважень.

   Забезпечить відповідні надходження до місцевого бюджету.

   Створить сприятливі фінансові можливості для задоволення соціальних та інших потреб територіальної громади.

   Вдосконалить відносини між міською радою, органом фіскальної служби та громадянами, суб’єктами господарювання пов’язаних зі справлянням податків.  

   Встановить чіткі та прозорі механізми справляння та сплати місцевих податків.

Громадяни:

Сплата податків за обґрунтованими ставками.  

   Встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян.

   Відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.

   Правове закріплення відносин між міською радою та громадянами.

Суб’єкти господарювання:

Сплата податків за обґрунтованими ставками.  

   Встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій юридичних осіб.

   Відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.

   Правове закріплення відносин між міською радою та суб’єктами господарювання.

Органи місцевого самоврядування:

Витрати пов’язані:

- з підготовкою регуляторного акту;

- процедур з його опублікування;

- на розповсюдження прийнятого рішення;

- на організацію контролю за надходженням коштів до місцевого бюджету;

 - проведення відстежень результативності даного регуляторного акта.

Громадяни:

Сплата податків за встановленими ставками.

Суб’єкти господарювання:

Сплата податків за встановленими ставками.

   Врахування пропозицій громадян та суб’єктів господарювання, чіткий та прозорий механізм нарахування та сплати податку, наповнення місцевого бюджету, збереження суб’єктів господарювання та робочих місць.

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1

   Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін).

   Альтернатива 1 не дає можливості досягнути поставлених цілей на відміну від альтернативи 3.

   У разі неприйняття регуляторного акта, податок справлятиметься із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податкуЗа відсутності податкових пільг територіальній громаді буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників  зумовлює соціальну напругу в територіальній громаді та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до  бюджету Ходорівської міської територіальної громади.   

Порушення вимог Податкового та Бюджетного кодексів. Вказана альтернатива є неприйнятною.

   Внесення змін до чинного законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин.

Альтернатива 2

   Встановлення максимальних ставок місцевих податків.

   Альтернатива 2 не дає можливості досягнути поставлених цілей, на відміну від альтернативи 3, цілі можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, однак, деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними).  

   Максимальне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від значного збільшення дохідної частини місцевого бюджету, і як наслідок виникне зворотній ефект в результаті якого зменшення надходжень до міського бюджету. Балансу інтересів досягнуто не буде.

   Внесення змін до чинного    законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин.

   Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально- економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо).

Альтернатива 3

   Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України, із встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг і враховують особливості території громади.

 Для досягнення встановлених цілей перевага надана  альтернативі 3, оскільки проектом рішення запропоновано встановлення на законних підставах (відповідно до вимог податкового законодавства) обґрунтованих розмірів ставок податку. Прийняття проекту дозволить зменшити податкове навантаження та встановити пільги  окремим платникам податків, а також забезпечить наповнення місцевого бюджету.

Внесення змін до чинного    законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин.

   Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально- економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо).

   Аналіз обраних альтернатив показує, що перший та другий способи не є прийнятним, так як він цілком не задовольняє ні інтереси держави та органу місцевого самоврядування, з однієї сторони, ні громадян та суб’єктів господарювання територіальної громади, з іншої сторони. Невизначеність процесу введення в дію місцевих податків призведе до втрат надходжень до місцевого бюджету, які можливо було б залучити на здійснення програм соціально-економічного та культурного розвитку, збільшення фінансування соціальної сфери.

   Встановлення максимальних ставок податків буде надмірним податковим навантаженням на платників та причиною виникнення соціальної напруги населення.

   За таких обставин, перевага була віддана третьому способу, оскільки, у випадку встановленням  обґрунтованих ставок податків та пільг, будуть враховані особливості території громади, забезпечено наповнення місцевого бюджету та дотримано вимог бюджетного законодавства України.

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми.

   Розробка проекту рішення Ходорівської міської ради “Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2026 рік”.

   Оприлюднення проекту рішення та отримання пропозицій і зауважень.

   Проведення консультацій з субєктами господарювання.

   Погодження (висновок) профільної депутатської комісії.

   Прийняття рішення на пленарному засіданні сесії міської ради.

   Оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку.

   Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

   Адміністрування даного регуляторного акта буде проводитись на рівні державної податкової інспекції. Органи місцевого самоврядування наділенні повноваженнями лише встановлювати ставки податку, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

 

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта.

   Регуляторний акт має обмежений строк дії, що обумовлено чинністю існуючої правової бази вищого рівня та може бути переглянутий чи скасований при її зміні.

   Строк дії запропонованого регуляторного акту один рік, що є достатнім для розв’язання проблеми та досягнення цілей державного регулювання.

   Виходячи із норм пункту 1 статті 3 Бюджетного Кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

   Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України, рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

     Враховуючи норми Бюджетного та Податкового кодексів України, органи місцевого самоврядування мають щорічно переглядати розміри ставок місцевих податків та зборів, що справляються в установленому ПКУ порядку. Відповідні ставки будуть діяти лише протягом 2026 року, на який прийняті.

 

VIII. Показники результативності дії регуляторного акта.

   Основними критеріями, за якими оцінюватиметься результативність реалізації акта є:

   - фактичні  надходження по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки,  у тому числі, по житловій та нежитловій нерухомості;

   - кількість платників податку (суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб), на яких поширюватиметься дія акта;

   - кількість суб’єктів (юридичних та фізичних осіб), яким надано пільги по сплаті податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки,  суми наданих пільг, у тому числі, по житловій та нежитловій нерухомості;

   - рівень поінформованості платників податку з основними положеннями регуляторного акту.

      Розмір надходжень до місцевого бюджету податку на нерухоме майно для відстеження результативності дії регуляторного акту визначено в сумі 4167,2 тис.грн. (рішення сесії Ходорівської міської ради №4478 від 19.12.2024 року "Про бюджет Ходорівської міської ради на 2025 рік" визначено податок на нерухоме майно – 3698400,0 грн., коефіцієнт співвідношення мінімальної заробітної плати станом на 01.01.2025 року до 01.01.2024 року  8000/7100 =1,1267606).

 

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта.

   Відстеження результативності регуляторного акту буде здійснюватися відповідно до статті 10 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” шляхом застосування базового та повторного відстеження.

   Базове відстеження результативності буде здійснено до дня набрання чинності цим регуляторним актом.

   Повторне відстеження результативності буде проведено через рік з дня набрання чинності цим регуляторним актом.

   Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися управлінням фінансів виконавчого комітету Ходорівської міської ради на підставі даних державної податкової інспекції про надходження коштів до місцевого бюджету в частині сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

 

 

Начальник управління фінансів виконавчого                                                    

комітету Ходорівської міської ради                                                  Іванна ГЛУШКО

 

 

Начальник юридичного відділу                                                   Ігор ЗАКОРЧЕМНИЙ

 

 

                                  Додаток  1

ВИТРАТИ
суб’єктів господарювання, що виникають внаслідок дії регуляторного акта

Таблиця 1

Вид витрат

2026  рік

Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/ підвищення кваліфікації персоналу тощо

Цей податок не є новим та не передбачає витрат на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо

 

Таблиця 2

Вид витрат

Витрати на проходження відповідних процедур (витрати часу, на експертизи тощо)

Витрати без-посередньо на отримання дозволів, ліцензій, сертифікатів, страхових полісів

Разом на 2026 рік

Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо)

Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено

Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено

Податок не є новим, додатко-вих витрат не передба-чено

 

Таблиця 3

Вид витрат

На 2026 рік

Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо)

Додаткових витрат не передбачено

 

Таблиця 4

Вид витрат

Витрати на оплату праці додатково найманого персоналу на 2026 рік

Витрати, пов’язані з наймом додаткового персоналу

Додаткових витрат не передбачено

Таблиця 5

Вид витрат

Витрати часу на ознайом-лення з вимо-гами держав-ного регулю-вання, год.***

Витрати на оплату часу на ознайом-лення з вимо-гами держав-ного регулю-вання,  грн.

Кількість суб'єктів господарювання, на       яких розповсюджується                       

дія акта

Разом на 2026 рік

1

2

3

 

4

Витрати, пов’язані з отриманням первинної інформації про вимоги регулювання (пошук рішення на Інтернет-сторінці)*, грн.; 45,98 грн. = (8000,00 грн.** (мінімальна зарплата) : 174,0 год. у місяць);

 

0,5

45,98

768

17656,32

 

Таблиця 6

Вид витрат

Витрати часу на ознайом-лення з вимо-гами держав-ного регулю-вання, год.

Витрати на оплату  часу за ознайом-лення з вимо-гами держав-ного регулю-вання,  грн.

Кількість суб'єктів господарювання, на         

яких розповсюджується

  дія акта

Разом на 2026  рік

Витрати, пов’язані з процедурою офіційного подання суб’єктами господарювання декларації зі сплати податку контролюючому органу, грн.;*

45,98 грн. = (8000,0 грн.** (мінімальна зарплата) : 174,0 год. у місяць);

 

0,3

45,98

205

2827,77

 

*Вартість витрат, пов’язаних з ознайомленням з вимогами державного регулювання, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на середнього денну мінімальну заробітну плату спеціаліста.

**  Для розрахунку використовується мінімальна заробітна плата, що у 2025 році становить 8000,00 грн. та у погодинному розмірі 45,98  грн. (8000,00 /174), відповідно до Бюджетної декларації на 2025-2027 роки схваленої постановою Кабінету міністрів України від 28.06.2024 року №751, лист Міністерства фінансів України від 30.08.2024 року №05110-08-6/25333 «Про особливості складання проектів місцевих бюджетів на 2025 рік», Норми тривалості робочого часу - 2088 для п'ятиденного робочого тижня з вихідними в суботу та неділю, що в середньому за місць становить 174 год (2088/12).

*** Планові витрати часу суб’єктів господарювання, які враховано при визначенні витрат: оціночно зазначено витрати одиниці часу в розрізі понесених витрат на сплату податку суб’єктами великого й середнього підприємництва зазначено у  колонці 2 таблиці 5 та 6.

        Витрати суб’єктів господарювання, що виникають внаслідок дії регуляторного акта, не будуть відрізнятися з урахуванням альтернатив, оскільки податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не є новим. Витрати часу на виконання вимог регулювання становить 0,3 год. 

       Запропоновані розміри ставок податку забезпечать виконання соціально важливих міських програм, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти,  соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства тощо. 

       Установлення диференційованих ставок є компенсаторним заходом. У разі встановлення максимально допустимих 1,5%, значно збільшиться податкове навантаження на платників податку.

                                

                                    Додаток  2

 

БЮДЖЕТНІ ВИТРАТИ
на адміністрування регулювання для суб’єктів
великого й середнього підприємництва

 

Державне регулювання рішення не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).          

 

Строк, який займають усі етапи прийняття регуляторного акту (розробка, оприлюднення, аналіз та інші регуляторні процедури) відповідно до плану діяльності Ходорівської міської ради та її виконавчого комітету з підготовки проектів регуляторних актів на 2025 рік, становить 2 місяці. При витраті 0,5 робочого дня (4 години) в тиждень на кожний етап, за весь строк матимемо – 32       години на регуляторні процедури. Заробітна плата розробника регуляторного акта за 1 год. становить 140,17 грн., на весь час  – 4485,44 грн.

Заходи по відстеженню надходження єдиного податку до місцевого бюджету у спеціаліста відповідної категорії займає 3 год. в місяць, за рік – 36 год. Сума витрат складатиме 5046,12 грн.

Загальна сума витрат на прийняття 1 регуляторного акту органу місцевого самоврядування складає 9531,56 грн.

Орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання – Головне управління ДПС у Львівській  області.

Вартість планових витрат часу на процедуру, співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата), оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта,  що підпадають під дію процедури регулювання.

(Вартість 1 години роботи спеціаліста відповідної кваліфікації складає 140,17 грн. = номінальна заробітна (24389,00 грн.) / середня тривалість робочого часу за 1 місяць -174 годин).

Таблиця 1

№ з/п

Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання малого підприємництва)

Пла-нові вит-рати часу на проце-дуру, годин

Вартість часу спів-робітни-ка органу держав-ної влади відповід-ної кате-горії (за-робітна плата) грн./ годин

Оцінка кілько-сті про-цедур за рік, що припа-дають на одного суб’єкта

Оцінка кілько-сті  суб’єк-тів, що підпа-дають під дію проце-дури регулю-вання

Вит-рати на адміні-стру-вання регу-люван-ня* за рік, грн.

1

2

3

4

5

6

7

1

Облік суб’єктів господарювання, що перебувають у сфері регулювання

0,2**

140,17***

1

5

140,17

2

Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері   регулювання, у тому числі: камеральний

0,2**

140,17

4

768

86120,45

3

Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання

0,5

140,17

1

1

70,09

4

Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання

0,2

140,17

1

1

28,03

5

Оскарження одного окремого рішення суб’єктами гос-подарювання

0,5

140,17

1

1

70,09

6

Підготовка звітності за результатами регулювання

0,1

140,17

1

1

14,02

7

Процедури організації виконання вимог регулювання  (Оціночно: 0,5 годин*12 місяців=6 годин)

0,5

140,17

12

768

645903,36

8

Разом за рік (рядки 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6+7), грн.

-

-

-

-

732346,21

 

*Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням процесу регулювання державними органами, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на середньо динну номінальну середньомісячну заробітну плату працівників у 2025 році – 24389,0 грн. (визначена Постановою КМУ від 28.06.2024 року №780 «Про схвалення основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2025-2027 роки») (140,17 грн. = 24389,0 грн. : 174 год. у місяць)  та на кількість суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання, і на кількість процедур за рік.

** Планові витрати часу персоналу, які враховано  при визначенні бюджетних витрат: оціночно зазначено витрати одиниці часу в розрізі понесених витрат на адміністрування податку суб’єктів великого й середнього підприємництва зазначено у  колонці 3 вищевказаної таблиці.

***  Для розрахунку використовується номінальна середньомісячна заробітна плата працівників у 2025 році – 24389,0 грн. яка визначена Постановою КМУ від 28.06.2024 року №780  «Про схвалення основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2025-2027 роки».

 

 

Додаток  3

 

ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)

1. Консультації з представниками  мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

 

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено відповідальними за підготовку проекту регуляторного акта у березні - квітні  2025 року.

 

Таблиця 1

Вид консультації (публічні консультації прямі/«круглі столи», наради, робочі зустрічі тощо/, інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити /до підприємців, експертів, науковців тощо/)

Кількість учасників консуль-тацій,

осіб

Основні результати консультацій (опис)

Консультації з  підприємцями 

6

 

Визначення розміру не-прямих витрат суб’єктів господарювання на ви-конання вимог регулю-вання; оцінка впливу регуляторного акта на конкуренцію в рамках проведення аналізу ре-гуляторного впливу

 

Консультації з представниками:

Депутатського корпуса

 з представниками контролюючих органів

 

 

4

2

 

Усього осіб

12

 

 

2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єкти малого підприємництва (мікро - та малі):

- кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання 205 (одиниць), з яких усі належать до суб’єктів мікро - підприємництва, тобто їх питома вага у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 26,69 (відсотків).

 

3. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що  виникають на виконання вимог регулювання

 

Порядковий номер

 

Показник

 

Витрати

1

ВИТРАТИ
суб’єктів господарювання, що виникають внаслідок дії регуляторного акта

 

20484,09  грн.

 

2

БЮДЖЕТНІ ВИТРАТИ
на адміністрування регулювання для суб’єктів
малого підприємництва

 

 

741877,77 грн.

 

3

Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання податку на нерухоме майно,     гривень:

 

762361,86  грн.

 

 4.Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання

Податковим кодексом України визначаються об’єкт, база  оподаткування, податковий період, порядки обчислення суми податку, обчислення сум податку в разі зміни власника об’єкта оподаткування, строк, порядок сплати податку та інші його обов’язкові елементи й повноваження органів місцевого самоврядування щодо його встановлення.

Цей податок не є новим. При його запровадженні для суб’єктів малого підприємництва на законодавчому рівні вже застосовано коригуючі (пом’якшувальні) заходи, а саме: не є об’єктами оподаткування об’єкти нежитлової нерухомості, що використовуються суб’єктами господарювання малого та середнього бізнесу, які провадять діяльність у малих архітектурних формах та на ринках, будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), що віднесені до класу «Нежитлові сільськогосподарські будівлі» (код 1271) Національного класифікатора будівель та споруд НК 018-2023, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку тощо.

Запропоновані розміри ставок податку забезпечать виконання соціально важливих для громади цільових програм, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. 

Крім того, на основі оцінки сумарних витрат малого підприємництва на виконання запланованого регулювання з метою вирівнювання питомої вартості адміністративного навантаження між суб’єктами великого, середнього та малого підприємництва пропонуються такі компенсаторні механізми: зміна періодичності надання звітів для малого чи мікро-підприємництва, поріг за розміром річного обороту для виключення з-під регулювання та ін.

Однак, відповідні норми встановлені Кодексом і не можуть бути врегульовані на рівні місцевих рад.

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень